Schroefreparatie

Bijna elke booteigenaar krijgt er vroeg of laat wel eens mee te maken: een beschadigde schroef. Een beschadigde schroef kan leiden tot een hoger brandstofgebruik en een lagere snelheid. In ergere gevallen kan de schade trillingen veroorzaken die terugwerken op uw motor, waardoor deze ernstig beschadigd kan raken. Het is gelukkig niet nodig om gelijk een nieuwe schroef aan te schaffen, in veel gevallen kan de schroef gewoon gerepareerd worden.

Schroefas onderdelen voor de doe-het-zelver!

Bekijk en bestel online onderdelen voor het schroefassysteem van uw inboard motor in onze webshop

Wanneer is een schroefreparatie nodig?

  • Wanneer u ergens tegenaan bent gevaren kan het zijn dat er (delen van de) bladen zijn gedeukt, afgebroken of gescheurd.
  • Wanneer u last krijgen van cavitatieschade op het blad. Hierdoor ontstaan er putjes in het oppervlak van het blad door implosies van dampbellen. Dit is vaak het geval bij snelvarende schepen, of door al eerder beschadigde schroeven. De oorzaak kan ook liggen bij een verkeerd ontwerp van het schroefassysteem. Helaas is de bron van cavitatie niet altijd eenvoudig te achterhalen.
  • Wanneer uw schroef tekenen vertoont van slijtage. Slijtage zorgt ervoor dat de bladdikte afneemt en hierdoor ook de diameter van uw schroef. De schroef werkt dan vaak niet optimaal meer.

Wat houdt een schroefreparatie in?

De schroef wordt eerst opgemeten. Vervolgens wordt de schroef gericht (verbogen bladen en bladtoppen worden weer in lijn gebracht). Wanneer dit nodig is worden randen opnieuw aangelast en in model gebracht. De bladen wordt geslepen om lassen en oneffenheden te verwijden. De schroef wordt gebalanceerd en er vind een nameting en eindcontrole plaats. Het is ook mogelijk om asgaten op te zuiveren of te vergroten. Bij cavitatieschade worden de putjes dichtgelast en weer gladgeslepen. Bij slijtageschade worden de bladen opgedikt tot de oorspronkelijke dikte.

Main Menu