Antifouling aanbrengen

Het doel van een goede antifouling of onderwaterverf is het verminderen van de aangroei op je boot. Aangroei op de boot heeft als gevolg dat het brandstofverbruik stijgt, de snelheid vermindert en in de ergste gevallen komen de onderlagen bloot te liggen en ontstaan er gaten in het staal of osmose in het polyester.

Op deze pagina vind je meer informatie over verschillende typen antifouling en onderwaterverf en je kunt lezen welke producten geschikt zijn voor je boot. Ook vind je hier een stappenplan voor het aanbrengen van antifouling op de boot.

Antifouling of onderwaterverf

Het verschil tussen antifouling en onderwaterverf zit in de toevoegingen aan de verf. Antifouling bevat stoffen zoals koper en biociden. Deze stoffen werken actief tegen aangroei. Onderwaterverf bevat deze stoffen niet. Onderwaterverf is daarom vaak goedkoper dan antifouling.

Zelfslijpende of harde antifouling?

Zelfslijpende antifouling of onderwaterverf werkt doordat er bij stroming continu een heel dun laagje verf vanaf slijt waardoor het oppervlak erg glad blijft. Bij zelfslijpende antifouling werken naast de slijtage ook de aanwezige werkende stoffen zoals koper. Het is wel nodig om elk jaar een nieuwe laag op te zetten.

Harde antifouling geeft zijn werkende stoffen gestaag af. Bij het aanbrengen van een harde antifouling hoef je maar eens in de 2 á 3 jaar een extra laag aan te brengen. Het nadeel is dat er steeds meer lagen aangebracht worden die er op den duur ook weer af moeten. Harde onderwaterverf vormt alleen een beschermlaag voor de onderlaag maar werkt verder niet tegen aangroei.

Wanneer je een nieuwe laag verf wilt aanbrengen op je oude verflaag dan moet je er eerst achter komen of de oude laag hard of zelfslijpend is. Dit kun je op de volgende manier doen: maak een doek nat en wrijf hard over de verflaag. Geeft deze behoorlijk af dan heb je te maken met zelfslijpende antifouling of onderwaterverf. Geeft de verf niet of nauwelijks af, dan heb je te maken met harde antifouling of onderwaterverf.

De regel is: een harde antifouling kan niet zo over een zelfslijpende antifouling, maar een zelfslijpende antifouling kan wel over een harde antifouling!

Stappenplan antifouling

Voorbereiding
Allereerst reinig je het onderwaterschip, het gemakkelijkst is om hier een hogedrukspuit voor te gebruiken. Zorg dat er geen losse verf meer op je onderwaterschip zit en dat deze droog, vetvrij en stofvrij is. Je kunt ervoor kiezen om het oppervlak nog wat op te ruwen door middel van natschuren. Liever niet droogschuren, want het schuurstof bevat namelijk zeer ongezonde stoffen die je niet in of op je lichaam wilt krijgen. Draag ook als je natschuurt toch altijd beschermende kleding, handschoenen, een veiligheidsbril en een goede kwaliteit stofmasker.

Aanbrengen
Plak de waterlijn af. Roer de verf goed door, van boven naar onderen, omdat de zwaardere stoffen zich in de loop van de tijd onderin de pot verzamelen. Vanwege de sterke oplosmiddelen in antifouling en onderwaterverf is het aan te raden om een verfroller te gebruiken die speciaal geschikt is voor het antifouling aanbrengen op de boot. Deze herken je aan de gekleurde strepen op de roller. Voor de lastige hoeken en randen gebruik je een bokkenpoot of een radiatorkwast. Je kunt nu aan de slag. Heb je nog wat antifouling over smeer dit dan rondom de waterlijn, onder andere door invloed van de zon heeft je boot hier het zwaar te lijden van aangroei.

Welke antifouling heb ik nodig voor mijn boot?

Welke verf je het beste kan gebruiken hangt af van het soort boot en het soort water van je vaargebied. Wanneer je een snelle motorboot hebt (meer dan 20 km/uur) dan zal een zelfslijpende antifouling of onderwaterverf er bij hard varen te snel vanaf slijpen. Ook bij boten die droogvallen is dit het geval. Het is daarom aan te raden om op een snelle motorboot of een boot die droogvalt een harde antifouling of onderwaterverf te gebruiken. Ook bij stalen kruisers kun je het beste een harde onderwaterverf of antifouling aanbrengen gezien de boot dan niet elk jaar uit het water hoeft. Voor zeilboten is een zelfslijpende antifouling juist weer aan te raden omdat het onderwaterschip gedurende het seizoen glad blijft en de laagdikte niet opbouwt.

In de onderstaande tabel kun je zien welk soort verf geschikt is voor water. Er zijn drie soorten water: zoet, zout en brak.

Zoet water Brak water Zout water
Koper- en biocidehoudende antifouling * *** ***
Koper- en biocide vrije antifouling (onderwaterverf) *** *

— Af te raden      * Niet geschikt      **  Geschikt       *** Zeer geschikt

Een uitzondering zijn aluminium boten, deze mogen niet voorzien worden van koperhoudende antifouling.  Koper en aluminium zorgen samen voor elektrolyse, waarbij het aluminium als een anode gaat fungeren. Het aluminium zal gaan corroderen en je boot raakt zwaar beschadigd.

Producten voor het schilderen van je onderwaterschip

Zelf schilderen niets voor jou?

Laat de klus klaren door echte vaklui!

Laat je de boot liever schilderen door een professional? Neem dan gerust contact op voor een advies op maar of voor meer informatie over de prijzen.